søndag, april 20, 2008

A trip down memory-lane: Grand Theft Auto

Joystiqs bildeserie av GTA-spillene

Minnene! Jeg er ikke flau over å innrømme at GTA-spillene er de mest underholdene spillene jeg har prøvd de siste 10 årene og jeg har sikkert brukt mer tid på de enn WoW, Civilization og Half-Life - tilsammen! Lett.

GTA har blitt dataspillenes Jackass, noe som betyr at du enten elsker å hate de eller elsker de til den grad at du drømmer om natta om å stjele biler og banke opp politimenn, samtidig. Den svarte- og svært ironiske humoren har alltid vært sentral i spillet og minner om den du finner i filmer som UHF av og med "Weird" Al Yankovic med parodier av omtrent all populærkulturelt.

Et annet viktig element som kom inn med GTA III var musikken. Som første dataspill introduserte det konseptet med å ha fiktive radiostasjoner i bilene man stjelte, man kunne veksle mellom kanaler som hadde hvert sitt tema; opera, raggae/dub, 80-talls, puddelrock, techno, debattradio og masse, masse annet. Musikken var lisensiert og selv om mye var kjent musikk finnes det mange eksempler på f.eks 80-talls hits som har blitt revitalisert pga. nettopp denne featuren. Ta f.eks Hall and Oats' Out of touch. Selv skylder jeg min 2 år lange 80-tallsmusikkperiode på GTA: Vice City.

Når hysteriske amerikanske medier og soccer-moms fokuserer på ukontekstuelle elementer av banning, nakenhet og til en mindre grad vold, er det frihetsgraden i spillene som appelerer til gamere. Spillene har definert sjangeren sandbox med sin ikke-linære storymode og ekstreme åpenhet for ting man kan finne på. For å pirre nysgjerrigheten for oppdagelsesreiser har de tradisjonelt vært rike på mini-games, sub-plots, hemmeligheter og easter-eggs.

Glemmer seint da Tore tok med sin nyinnkjøpte playstation 2 og viste frem GTA III for første gang, samme med første runde med multiplayer i første episode i serien noen år tidligere. Multiplayerdelen er nok en av de mest etterlengtede featurene som endelig returnerer i IV, folk har vært å desperate at de har laget sine egne multiplayer hacks til foregående episoder. Når jeg tenker meg om kjøpte jeg Playstation 2 utelukkende fordi GTA: San Andreas kun kom på denne platformen de første årene..

Det er 4 år siden siste store utgivelse (teller ikke Vice City Stories, for noe franchisa møkk) men nå er det bare en uke igjen: 29. April og påfølgende dager og uker blir jeg sannsynligvis incommunicado, med mindre du har forhåndsbestilt GTA IV og legger meg til på Live ;-)

Alle offisielle videoer.

Ingen kommentarer: