onsdag, juli 16, 2008

Design won't save the world

P Vennligst tenk på miljøet før du skriver ut denne bloggen!

Nå er det nok folk jeg kjenner som bruker denne greia under signaturen sin i mailer til at jeg kan komme med en kvass kommentar uten å henge ut enkeltpersoner.

1) Hvem er det som skriver ut mailene sine? Er dette virkelig et problem?

2) Hvis svar på 1) er ja; hvorfor tror du at signaturen din vil føre til noe annet enn at denne neantertaleren på kontoret ditt som sannsynligvis sparer penger til en Zeppelin-tur over Atlanteren, vil skrive ut mailer med farger og ikke bare den mer miljøvennelige svarte toneren?

Hva med at du heller bytter ut drivstoffslukeren din med en Smart Car, lar være å fly til syden 3 ganger i året og begynner å brette melkekartonger?

Ble lettet da jeg så Erik hadde gjort lette modifikasjoner på sin implementasjon av denne oppfordringen og jeg skjønte at, ihvertfall han, brukte dette ironisk:

P Vennligst tenk på miljøet før du skriver ut denne e-posten. Men etterpå er det greit, bare du har tenkt over det liksom. At du faktisk vil ha den. På papir. Det kan av og til være enklere å tenke gjennom konsepter når man leser dem på papir nemlig; for da kan man tegne på papiret underveis, og streke under ting, eller lage små skisser dersom det er nødvendig å forklare konsepter i mailen til noen andre.

Og etterpå:

P Vennligst tenk på miljøet før du skriver ut denne e-posten! Etter du har tenkt på det slår du av lyset, lukker døren, skrur ned lyset fra skjermen og sparer strøm og miljøet. Skru av panelovnen på kontoret, kle deg naken og jogg på stedet for å generere varme. Etterpå kler du deg i hampklær og kompenser for energitapet fra løpingen ved å spise ukokte linser. IKKE DUSJ! Dette bruker for mye energi. Bad i en innsjø hvis du absolutt må vaske deg! Lær deg å snakk med fugler og bosett deg i naturen. Bli i ett med naturens dype klarhet, vær et bevis på at bigfoot finnes og bli en sånn som viltnemda til slutt må avlive fordi du skremmer barn.

Christian svarte med følgende som jeg syns oppsummerer det ganske greit:

1 kommentar:

Anonym sa...

hehe... Det var faktisk Christian som skrev den første :-)

Nå er det jo faktisk sånn at miljøet har bedre av jeg reiser til Syden tre ganger og får kollegaene mine til å ikke skrive ut mailer enn at jeg reiser til Syden tre ganger og de tapetserer veggene på kontorene sitt med mailene mine.

Men jeg ser at det en oppfordring på mailsignaturen er litt lite :-)

Kan prøve ut noen nye i morgen!