onsdag, oktober 01, 2008

Mega Man 9

Xbox Live Arcade er en tjeneste på Xbox 360 som leverer det man kan kalle småspill. Spillene har en begrenset størrelse og fullversjonene koster ofte rundt 50 kr. Tjenesten har eksistert i 3 år og har pr. idag levert 165 forskjellige titler, som pr. mars 2007 var blitt lastet ned 45 millioner ganger. Spillene kan grovt deles i 3 grupper: Småspill som rett og slett egner seg i denne størrelsen (f.eks kortspill, enkle brettspill), konseptspill hvor en ønsker å fremheve spillbarheten (f.eks Braid) fremfor fancy grafikk og dyr utviklingstid og til slutt retrospill (f.eks Turtles, Street Fighter). Konseptspillene er absolutt min favoritt og jeg er ganske skeptisk og skuffet over retrospillene hvor man ofte bare har portet spillet direkte over og bare lagt på et nytt introskjermbilde. Skal jeg spille en remake av et gammelt spill jeg vokste opp med kan jeg like gjerne lete frem den gamle Nintendoen og få hele retroopplevelsen.

Igår kom en ny retrotittel, Mega Man 9 og jeg lurer veldig på om jeg går en stor skuffelse i vente når jeg for tid til å teste det ut. Heldigvis kan man teste det ut før man kjøper.

Jeg har fremdeles lyst på en stor maltglass-mosaikk av Mega Man på veggen hjemme.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi lager vel lett en sånn Megaman-greie en kveld!

Musikken på Megaman (og mye 8-bit generelt) er utrolig tøff. Jeg mener du skrev en post om det tidligere.

Boy 8-bits remix av Black Ghosts Anyway you choose to give it er et supert eksempel på dette.

http://www.imeem.com/sonnysideup/music/TOe8MhZK/the_black_ghosts_anyway_you_choose_to_give_it_boy8bit_rem/

Et annet spor som har mye av dette i seg er Dangers remix av Eurosong-låten "Divine" fra Sebastien Telliér.

http://hypem.com/track/557850/Sbastien+Tellier-Divine+(Danger+Remix)

Eivind sa...

Den var utrolig tøff, veldig bra eksempel på hva man kan gjøre med de gamle 8-bit låtene som ikke direkte høres så bra ut lengre!

Anonym sa...

Forresten: I anledning denne posten må det gjentas:

MEGALAZER!