tirsdag, mai 16, 2006

Urge: MTV & Microsoft's iTunes Music Store killer?


I morgen (rettelse, en leak er tilgjenglig pr. tirsdag ettermiddag) blir Urge tilgjenglig. Urge er MTV (Viacom) og Microsofts samlede tiltak for å prøve å ta en del av digitalmusikkmarkedet(hater norsk orddeling..) Apple's iTunes Music Store dominerer. Personlig kjøper jeg ganske mye musikk fra iTunes (jeg gidder ikke gjenta Music Store hele tiden, eventuelle kverulanter), men det er fordi det er veldig få aktuelle alternativer. Jeg klarer ikke sette ord på hvor mye jeg hater både iTunes klienten (som man er låst til å bruke) og mange aspekter av selve tjenesten. Topp 2: hvorfor kan man ikke enkelt hente ned musikk kjøpt fra en annen - autorisert - pc? Det er fullt mulig å kopiere over de beskyttede filene og legge de inn på den andre pc'n, men det er jo stress. Nr 2 er at man trenger en iPod for å spille av musikken på farta. Jeg har en SE Walkman jeg bruker som mp3-spiller, men må brenne ut og rippe tilbake all musikken fra iTunes hvis jeg skal høre på de der. Hat.

Det som kanskje irriterer meg mest er hvordan Microsoft får masse pes om å drive monopol når Apple er så mye værre. Forskjellen er at Microsoft er så mye mer vellykket og derfor merkes mer. Hadde MS låst all digital musikk til Windows Media Player og én type mp3-spiller skal jeg love det hadde blitt baluba, er det ikke dette Apple gjør?

*telle til 10*

Ok, uansett, jeg håper Urge kan være med og skape alternativer til iTunes, kanskje jeg nå bare trenger bruke én media player :D

Les mer:
Artikkel på gizmodo.com

urge.com

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg gleder meg til å prøve ut dette. Jeg har brukt iTunes så lenge nå at jeg holder på å bli inkarnert i hele suppa.

Men: det lukter vanskelige wma-filer av dette, så vi får se.

Anonym sa...

Jeg installerte og testet i går, men jeg kan ikke si jeg er overbevist. Folk sier at iTunes er "bloated"; suger minne og er tregt. WMP 11 er ikke no bedre. Nå skal det ikke sies at jeg har en super maskin, men på en 1.7Ghz 1GB minne maskin bør en media spiller som dette gå bedre enn hva WMP presterer... iTunes ruller finfint på maskina mi og når det gjelder minne ligger de begge på mellom 50 og 80 mb, som i disse dager ikke er mye for en musikksamling på et par tusen tracks.

Denne Urge sjappa synes jeg rett og slett ikke mye om. Jeg liker subscription-konseptet for folk som vil laste ned mye musikk. Men når det gjelder navigasjon og utseende så var den rett og slett kronglete. Å navigere i URGE inne i WMP11 var jo rett og slett bare å gi opp, makan til sirrup-butikk har jeg ikke sett på lenge. iTMS kan ha lang responstid til tider, men når den først gir svar så må man ikke vente i flere sekunder etter at hjulet på musa er scrollet...

Dette er jo en beta versjon og det blir sikkert gjort masse forbedringer, men for min del er den ikke noe alternativ til iTunes enda.

Når det gjelder DRM så skal Microsoft ha + i margen for å gjøre det mulig for flere produsenter å spille beskyttede WMA filer, på det området liker vi ikke Apple no særlig.

Men konkurranse er bra, og vi kan jo håpe at kanskje denne nye WMP gir Apple et spark i baken... :)